Hoe Hemmechien werkt

Algemeen



Hemmechien schildert niet,maar zij experimenteert met materiaal, dat verf heet.

En dan echte verf: olie.

Alles moet het liefst tijden nat blijven, omdat zij er dan nog met de vingers ín kan werken.

En anders bedekt zij het schilderij desnoods met folie.

Zelden schildert zij met het penseel: vaker met doekjes, of met de vingers of met grote huisschilderkwasten.

Spelen, knoeien, aanbrengen,weghalen,schrapen en tóch fris houden, dat vind zij haar opdracht.

Onderzoeken, welke uitwerkingen de ene kleur op de andere heeft.

In hoeverre is zij fauvist of waarin volgt zij een eigen weg.

Het ontbreken van een symbolische inhoud, het losmaken van de kleuren, kenmerkend voor fauvisme, dat is min of meer ook haar stijl.

In zoverre is zij fauvist. De schilderkunst van de Blaue Reiter was lyrischer in haar compositie.Die bewondert ze nog meer.In die hoek zit zij ergens .En dan is zij zich bewust niet hedendaags te werken. Als dat allemaal al 100 jaar geleden speelde, is zij niet van deze tijd..Als zij ziet wat men nú doet, heeft ze grote bewondering voor de ideeën daar achter.

Beïnvloed

Absoluut expressionistisch werk
Beïnvloed door de jaren dertig van de vorige eeuw en in mindere mate door de hedendaagse kunst.
Het is geen herhaling, maar vrij expressief werk een artistiek experiment.
Een gevecht tussen chaos en orde. Tussen geconcentreerde en gerichte penseelstreken.
Er wordt eerst een tekening gemaakt n. a. l. v. de werkelijkheid en daarvan wordt dan in kunstzinnige vormgeving van afgeweken maar er is dan al een compositie en vorm. Een link tussen werkelijkheid en fantasie.
Het is een jezelf herkennen en transformeren tot een andere orde door scheppend en verbeeldend te werken.
Wat eerst chaotisch leek wordt een eenheid in kleur, vorm en uitbeelding. Nogal fijne lijntjes brengen de motieven terug tot een bedoelde eenheid, ook bereikt door een bepaalde toonwaarde.
Er zijn zelden series, géén thema’s als dood, lijden of verderf, maar onderwerpen als: muziek, de mensen, wolkenluchten, de vrouw,en gefantaseerde sprookjesdieren.
Het gegeven ontstaat door actief bezig te zijn met vormen kleuren en lijnen, volop in beweging met flair, combinerend en weer weghalend, zoekend naar een harmonisch evenwichtig geheel. Die als vorm de voorstelling kan laten zien die verschijnt.
Die wordt aanvaard of genegeerd.