Hoe Hemmechien werkt

Algemeen



Hemmechien schildert niet,maar zij experimenteert met materiaal, dat verf heet.

En dan echte verf: olie.

Alles moet het liefst tijden nat blijven, omdat zij er dan nog met de vingers ín kan werken.

En anders bedekt zij het schilderij desnoods met folie.

Zelden schildert zij met het penseel: vaker met doekjes, of met de vingers of met grote huisschilderkwasten.

Spelen, knoeien, aanbrengen,weghalen,schrapen en tóch fris houden, dat vind zij haar opdracht.

Onderzoeken, welke uitwerkingen de ene kleur op de andere heeft.

In hoeverre is zij fauvist of waarin volgt zij een eigen weg.

Het ontbreken van een symbolische inhoud, het losmaken van de kleuren, kenmerkend voor fauvisme, dat is min of meer ook haar stijl.

In zoverre is zij fauvist. De schilderkunst van de Blaue Reiter was lyrischer in haar compositie.Die bewondert ze nog meer.In die hoek zit zij ergens .En dan is zij zich bewust niet hedendaags te werken. Als dat allemaal al 100 jaar geleden speelde, is zij niet van deze tijd..Als zij ziet wat men nú doet, heeft ze grote bewondering voor de ideeën daar achter.

No claim

Dit werk is meestal uitbundig, dan weer ingetogen.
Er wordt geen claim gelegd op het correct anatomisch weergeven van figuren, die ontstaan.De behoefte daartoe ontbreekt.
De bedoeling is een mysterieuze weergave te maken. Het mysterie van het leven, als men het zo zou willen noemen.
Waarbij voor de kijker veel blijft in te vullen bij het kijken. Daarbij wordt erg gelet op licht/donker, lijn en vorm.
Richting en bovenal ritme.
Meestal zit er veel vaart in het werk.
Het onderwerp kan zó verschillend zijn: een fiets, een bepaalde vorm van een voorwerp, een figuur of een landschap.
Daarin staat niet de omgeving centraal, maar a.h.w. de reis die iemand maakt of nog gaat maken.
Er is afstand tussen actuele en visuele beweging. Een relatie tussen kansen en regels.
Gebroken wordt er met de klassieke vormen, daartoe gebeurt er teveel op het doek, dat
zich niet laat dwingen. Onnoemlijk veel zelfs. Complex.
Nooit is er een niet gewenste nonchalance
Maar een bewust vermijden van het technisch conventionele, wat met het wezen van de kunst niets te maken heeft.
Het streven is te komen tot een steeds verder gaande abstractie, waarbij de spontane handeling van het schilderen en vooral het werken met kleuren het belangrijkst is
Ruimtes worden gevuld met energie, kleur, lijn en vorm in oneindigheid bewegend zonder mensen en voorwerpen.
Zo wordt het concrete getransformeerd tot een abstractie.
Daarin mag de beschouwer zelf zijn heel eigen weg zoeken.

Naar “with space in mind””