Hoe Hemmechien werkt

Algemeen



Hemmechien schildert niet,maar zij experimenteert met materiaal, dat verf heet.

En dan echte verf: olie.

Alles moet het liefst tijden nat blijven, omdat zij er dan nog met de vingers ín kan werken.

En anders bedekt zij het schilderij desnoods met folie.

Zelden schildert zij met het penseel: vaker met doekjes, of met de vingers of met grote huisschilderkwasten.

Spelen, knoeien, aanbrengen,weghalen,schrapen en tóch fris houden, dat vind zij haar opdracht.

Onderzoeken, welke uitwerkingen de ene kleur op de andere heeft.

In hoeverre is zij fauvist of waarin volgt zij een eigen weg.

Het ontbreken van een symbolische inhoud, het losmaken van de kleuren, kenmerkend voor fauvisme, dat is min of meer ook haar stijl.

In zoverre is zij fauvist. De schilderkunst van de Blaue Reiter was lyrischer in haar compositie.Die bewondert ze nog meer.In die hoek zit zij ergens .En dan is zij zich bewust niet hedendaags te werken. Als dat allemaal al 100 jaar geleden speelde, is zij niet van deze tijd..Als zij ziet wat men nú doet, heeft ze grote bewondering voor de ideeën daar achter.

Over Hemmechien

Knip (1939 Midwolda) maakt grote schilderijen, olieverf op doek.Abstracties met een figuratief.element. Daarbij worden gevonden composities tot één geheel gemaakt.
Ze is vooral gefascineerd door het materiaal waarmee ze werkt. De verf dus en ook de huid van het doek en hoe het één op het ander inwerkt, reageert.De flexibiliteit van de olieverf en zien hoe de verschillende lagen op elkaar afstemmen. Er gebeurt van alles op het doek.
De verf krijgt alle kans,er wordt ingegrepen, doorgewerkt soms op grillige verfsporen.
Door experimenten komen figuurlijke elementen en vormen naar voren en die worden dan verder uitgewerkt.
Altijd al maakte ze prijswinnende foto’s ,wandbekleding, deed een tijd lang aan decoupage op oude materialen en voorzag nieuw meubilair van een ogenschijnlijk oud uiterlijk.
Nu is het alleen nog schilderen.
Haar werk roept constant verwondering op door de veelzijdigheid ervan. Soms is het ingetogen-strakzelfs mystiek, dan weer uitbundig, kleurrijk.
In die uitbarsting van kleuren én de sterke composities herken je onmiddellijk een grote
schilderkunstige zeggingskracht.